Jubilejný turnaj Štefan Sovík - 60 C 30.12.2004

Správa usporiadateľa

V medzinárodnej skladateľskej súťaži z príležitosti 60. narodenín Štefana Sovíka konkurovalo v oboch oddeleniach spolu 49 šachových skladieb od 36 autorov zo 16 krajín: Brazília, Bielorusko, Česko, Fínsko, Chorvátsko, Izrael, Lotyšsko, Poľsko, Rumunsko, Rusko, Slovensko, Španielsko, Švédsko, Taliansko, Ukrajina a USA. Do oddelenia A zaslalo 23 skladateľov 30 skladieb mat 4. ťahom s ľubovoľnou témou a do oddelenia B došlo 19 skladieb samomat 4. ťahom s ľubovoľnou témou od 21 autorov. Rozhodcom bol jubilant.

Vráble, január 2006, Ján Golha, usporiadateľ

Posudok rozhodcu

V stanovenej lehote som dostal od usporiadateľa 30 skladieb mat 4. ťahom a 19 skladieb samomat 4.ťahom. Zdá sa mi, že moja voľba matu 4.ťahom bola šťastnejšou a voľba samomatu 4. ťahom menej šťastnejšou.
V oddelení mnohoťažiek - mat 4.ťahom bola úroveň veľmi dobrá, najmä u skladieb, ktorým som udelil ceny. Z celkového počtu skladieb v tomto oddelení bolo 5 skladieb nekorektných. Vylúčil som tieto skladby: č.1 - pre duály v druhom ťahu 2.Sd5, 2.Se6, 2.Sh5, 2.Sg5
č.4 - pre vedľajšie riešenia 1.Kf7, 1.Sa8, 1.Sa7, 1.Sc6, 1.Sd5, 1.Se4, 1.Sf3
č.5 - pre neriešiteľnosť
č.9 - pre neriešiteľnosť 1... Jf7+ !
č.13 - pre vedľajšie riešenia 1.V8c7+, 1.Dxc1, 1.Sxc1
V tomto oddelení som sa rozhodol udeliť 4 ceny, 3 čestné uznania a 2 pochvalné zmienky.
V oddelení samomatov 4.ťahom, ktoré bolo slabšie som sa rozhodol udeliť 2 ceny, 2 čestné uznania, 1 zvláštne čestné uznanie a 4 pochvalné zmienky.
Moja najsrdečnejšia vďaka patrí všetkým zúčastneným skladateľom, ktorí mi touto formou gratulovali k môjmu životnému jubileu. Zároveň sa im všetkým ospravedlňujem za oneskorené spracovanie výsledku. Osobitné poďakovanie by som chcel vysloviť usporiadateľovi turnaja, môjmu dlhoročnému priateľovi, Jánovi Golhovi za vypísanie, propagáciu, usporiadanie a spracovanie výsledku tohto turnaja.

Nitra, január 2006, Štefan Sovík, rozhodca



Oddelenie mat 4. ťahom:

Ladislav Salai jr.
1. cena
4#                                   11 + 9


1.Db3 ! tempo
1… Sd1 2.Vf3 (3.Je3+ A Ke5 4.Jg4#)
2… Sxf3 3.Jcd2+ B Ke5 Jxf3#
1… h3 2.g4 (3.Jcd2+ B Ke5 4.Jf3#)
2… Sxg4 3.Je3+ A Ke5 4.Jg4#
1... Vh7 2.Vf7 (3.Jb6+ C Ke5 4.Jd7#)
2... Vxf7 Jcd6+ D Ke5 Jxf7#
1... Vc7 2.Sd7 (3.Jcd6+ D Ke5 4.Jf7#)
2... Vxd7 3.Jb6+ C Ke5 4.Jxd7#

Siersová batéria v modernom rúchu dvojnásobného recipročného paradoxu je okorenená s prerušovaním diaľkových čiernych figúr. Najoriginálnejšia a moderná skladba spracovaná ekonomicky a esteticky. V troch prípadoch antikritické ťahy obrán pekne kolorujú túto nádhernú skladbu.

Zoltán Labai
2. cena
4#                                   11 + 10


1... Sxf6+ 2.Jxf6+ A Jxf6 3.Sf5+ B Kxd5 4.Jc7# C
1... Jxf6 2.Sf5+ B Kxd5 3.Jc7+C Sxc7 4.Jxf6# A
1.Kg4 ! (2.Vxd4+ exd4 3.Vf4+ Ke5 4.cxd4#)
1... Sxf6 2.Sf5+ B Kxd5 3.Jc7+ C Jxc7 4.Jxf6# A
1... Jxf6+ 2.Jxf6+ A Sxf6 3.Sf5+ B Kxd5 4.Jc7# C

Výborne spracovaná Turova téma. Esteticky a ekonomicky dokonalá skladba. Prednosťou je i štvorťahová hrozba. Skladieb s touto témou existuje v štvorťažke veľmi málo. Krásna skladba.
Zoltán Labai
3. - 4. cena ex aeguo
4#                                   9 + 14


1.Vxf6 ! (2.d3+ Vxd3 3.Ve5+ dxe5 4.Jc5#)
1... Vg4+ 2.Kxg4 hr. 3.Vxf4+, 3.Jxc3+
2... exf6 3.Jxd6+ A Jxd6 4.Jxf6# B
2... Jxf6+ 3.Jxf6+ B exf6 4.Jxd6# A
1... Vg5 2.Kxg5 hr. 3.Vxf4+, 3.Jxc3+
2... exf6+ 3.Jxf6+B Jxf6 4.Jxd6# A
2... Jxf6 3.Jxd6+ A exd6 4.Jxf6# B
Kellerov paradox je zavŕšený medzivariantovou recipročnou zámenou.
Zoltán Labai
3. - 4. cena ex aeguo
4#                                   11 + 8


1.Vd3 ! (2.d6+ c6 3.Sxc6+ Vd5 4.Sxd5#)
1... Va6/c5 2.Ve3+
2... Sxe3 a 3.Jc5+ A Sxc5 4.Vf4# B
2... Dxe3 b 3.Vf4+ B Dxf4 4.Jc5# A
1... Jf6 2.Ve3+
2... Sxe3 a 3.Vd4+ C Sxd4 4.Jg5# D
2... Dxe3 b 3.Jg5+ D Dxg5 4.Vd4# C
Vzájomné prerušenie čiernej dámy a strelca vedie k medzivariantovej zámene dvoch matov. (Symetria vzhľadom na dobrú ekonómiu mi v tomto prípade nevadí) Úlohy č.21 a č.15 sú pre mňa rovnocenné vzhľadom na spracovaný obsah, ekonómiu a estetiku spracovania.

Richard Becker
1. čestné uznanie
4#                                   7 + 3


1.e8S ! tempo
1... Vfxe8 2.fxe8S tempo
2... Vdxe8 3.dxe8S 4.Vc6#
2... Vxc8 3.dxc8V 4.Vc6#
2... Vxd7 3.exd7 Ke6 4.Vc6#
1... Vfxg8 2.fxg8J tempo
2... Vxc8 3.dxc8V 4.Vc6#
2... Vxc8 3.dxc8V 4.Vc6#
2... Vxd7 3.exd7 Ke6 4.Vc6#
1... Vxf7 2.exf7 3.f8D+ Ke6 4.De7#
1... Vxd7 2.exd7 3.d8D+ ....

Pekný a originálny komplex medzivariantových zámien s premenami figúr doplnený pekným tematickým úvodníkom. Celkový dojem, ale narušujú často opakujúce sa premeny bez zámien. Vydarená desaťkameňovka.

Pavel Vyoral †
2. čestné uznanie
4#                                   8 + 9


1.Vb7 ? (2.Sxc6 tempo
2… a6 (a5) 3.Db6
2… dxc6 3.Vg7 ~ 4.Vg1#
2… f4 3.Dg6 ~ 4.Dg1#
2… Kf1 3.Dxf5+ Ke1 4.Df2#)
1… f4 2.Sf3 Kf1 3.Dg6 ~ 4.Dg1#
1… c5!
1.Vb8! tempo
1… c5 2.Sa8 (3.Db7 ~ 4.Dh1#)
2… Kf1 3.Dxf5+ Ke1 4.Df2#
2… f4 3.Dg6 ~ 4.Dg1#
1… f4 2.Sf3 Kf1 3.Dg6 ~ 4.Dg1#
1… a6 (a5) 2.Db6 c5 3.Dxc5
Bristol komplex v tempovej pozícii, ekonomicky spracovaný. Viac sa však cení v strategickom, alebo v logickom stvárnení. Napriek tomu úloha pôsobí dobrým dojmom.

Stanislav Vokál
3. čestné uznanie
4#                                   6 + 3


1... Kg4 2.Je3+ Kg5 3.h4+ Kh5 4.Dxf3#
2... Kh5 3.Dxf3+ Kg5 4.h4#,Dg4#
2... Kh3 3.Dxg1 hr. 4.Df1#
1.Dxf3 ! tempo
1... Da7+ 2.Sc7+ Kh4 3.Df4+
3... Kh5 4.Jg3#
3... Kh3 4.Dg3#
1... Dd4+ 2.Se5+ Kh4 3.Sxd4 Kg5 4.Sf6#
1... De3 2.Dh5+ Kg2 3.Jxe3+ Kg1/h1 4.Dd1#
1... Dxf1 2.Dxf1+ Kg4 3.Kf6 Kh5 4.Dh3#
1... Dh1 2.Dh5+ Kg2 3.Je3+ Kg1 4.Dd1#

V skladbe zaujme najmä bohatá diferencovaná hra čiernej dámy a pestrosť matov. Kladom je aj predúvodníkový variant, nedostatkom "silný úvodník" s braním voľného poľa.

Zoltán Labai
1. pochvalná zmienka
4#                                   4 + 1
B: Je4—>d5
C: v B: Vc7—>b5
D: v C: Ka8—>a7


A)1.Jd6 ! Kb8 2.Vc8+ Ka7 3.c5 Ka6 4.Va8#
B)1.c5 ! Kb8 2.c6 Ka8 3.Jb6+ Kb8 4.Vb7#
C)1.c5 ! Ka7 2.c6 Ka6 3.Jc7+ Ka7 4.Vb7#
D)1.Jb4 ! Ka8 2.c5 Ka7 3.Jc6+ Ka6 4.Vb6#
3... Ka8 4.Vb8#
Vydarené štvorčatá v miniatúrke budú iste zaujímavé pre riešiteľov. Žiaľ pozície "B" a "C" sú v priebehu riešenia takmer identické.

Oto Mihalčo
2. pochvalná zmienka
4#                                   7 + 8


1.Sf6 ! tempo
1... g5 2.Jf5 tempo
2... h2 3.Jd4 tempo
3... Vxb3+ 4.Jxb3#
3... Vxc2 4.Jxc2#
1... h2 2.Jg2 tempo
2... g5 3.Je1 tempo
3... Sxc2 4.Jc2#

Jednoduchý námet, v ktorom zaujme dvojnásobné odväzovanie figúr jedným a tým istým jazdcom.

Oddelenie samomat 4. ťahom

Zoltán Labai, Stanislav Vokál
1. cena
s4#                                11 + 12


1.Jg6 ! (2.Ve7+ Ve5 3.Vd7+ Ke6 4.Jf4+ Vxf4#)
1... Vee4 2.Vf5+ Ve5 3.Jxe5 gxf6 4.Jg6+ Vf4#
1... Vxg4 2.Vd5+ Kxd5 3.Df5+ Kc4 4.Dd3+ Vxd3#
1... Vde4 2.Ve8+ Ve5 3.Db8+ Kd7 4.Jxe5+ Vxe5#

Najoriginálnejšia skladba s paradoxnou myšlienkou hry bielej strelcovo - vežovej batérie a čiernej strelcovo - vežovej polobatérie. Spolu s hrozbou hrajú čierne veže rovnako ako biela veža štyrikrát. Jemný antiduálový charakter obrán tvorí peknú symbiózu s geometriou hry veží. Svieža myšlienka vo veľmi dobrom spracovaní.

Leonid Makaronez
Leonid Ljubashevski
2. cena
s4#                                   11 + 9
B: Dg7—>a4



A)
1.Sh3 !(2.Jg4+ Kf5 3.Df6+Ke4 4.Jxf2+ Sxf2#)
1... f1J 2.Dg3+ Jxg3 3.Vc6+ Kd4 4.e3+ Sxe3#
1... f1S 2.Jd7+ Ke4 3.Vd4+ Sxd4 4.Dxg2+ Sxg2#
B)
1.Da7 !(2.Vxb6+ Kd4 3.Vxb7+ Kc4 4.Dxf2 Sxf2#)
1... f1J 2.Da3 (3.Dc3+ Bd4 4.Dg3+ Jxg3#)
2... Jxd2 3.De3+ Je4 4.Dd4+ Sxd4#
1... f1S 2.Vc6+ Kd4 3.e3+ Sxe3 4.Da4+ Sc4#

Zámena matov po slabších premenách, ktoré prerušujú čiernu batériu. Hra vzniknutej čiernej polobatérie sa rozohráva zaujímavo v oboch pozíciách. V dvojníkoch striedavo hrajú biele batérie vrátane zaujímavých hrozieb. Úvodník v pozícii "B" je krajší. Napriek dvojníku pôsobí skladba na mňa veľmi dobre, myšlienka je spracovaná ekonomicky a esteticky.

Karol Mlynka
zvláštne čestné uznanie
s4#                                   9 + 5
B: + bVe7


A)
1... h5 a 2.Dg7+ Ke6 b 3.Jg5+ C Kd5 c4.De5+ A dxe5# x
1... d5 d De7+ Kg6 e 3.Je5+ D Kh5 f 4.Dg5+ B hxg5# y
1.Je5+ ! D
1... Ke6 b 2.c8D+ Kd5 c 3.Dfd8 h5 a4.Dg5 B dxe5# x
B)
1.Jg5+ ! C
1... Kg6 e 2.Ve6+ Kh5 f 3.Dh8 t. d5 d 4.De5 A hxg5# y

V dvojníkovom spracovaní zámeny funkcie ťahov, prvých ťahov riešení tretích ťahov zdanlivých hier spolu so zámenami čistých matov. Nedostatkom je veľká symetria.

Andrej Selivanov
1. čestné uznanie
s4#                                   11 + 10


1.. Je5 2.Dxe2+ Jd3 3.Sd5+ Kd4 4.Sb3+ Sxd7#
1... Sxd7 2.Dxe2+ Kd4 3.Dd1+ Kc4 4.Sb5+ Sxb5#
1.Vdd3 ! (2.Sb5+ Sxb5#)
1... bxc6 Jd2+ Kc5 3.Jb3+ Kc4 4.Dd5+ cxd5#
1... Jxc6 Jd6+ Kc5 3.Jxb7 Kc4 4.Df4+ Jd4#
2... exd6 3.Df4+ Kc5 4.Dd4+ Jxd4#
1... Vxc6 2.b3+ Kxd3 3.Dxe2+ Kd4 4.Dc4+ Vxc4#

Voľná zámena variantov vrcholí v riešení trojnásobným vytvorením strelcovej batérie. Obsah je bohatý s ekonomickým spracovaním, vadí však krátka hrozba a väčšia spätosť fáz.

Aleksandr Čisťjakov
2. čestné uznanie
s4#                                   9 + 9


1.Sb5 !(2.Vg3+ Ke5 3.Vxg5+ Ke6 4.De3+ Sxe3#)
1... e1D,V+ 2.Vxe1+ Kc3 3.Vc1+ Kb2 4.Dd4+ Sxd4#
1... g4 2.Jf3+ gxf3 3.Dh4+ Kxe3 4.Df4 Kxf4#

Čiernu strelcovo - kráľovskú batériu rozohráva biely z batérie, ktorá je zároveň skrytou bielou polobatériou.

Allesandro Cuppini
1. pochvalná zmienka
s4#                                   8 + 12


1.Vd5/Ve5? (2.Sxc4+ ...)
1…Dg1,Dg2 !
1.Vh5/Vcg5? (2.Sxc4+ ...)
1… Ve2 !
1.Vf5 ! (2.Sxc4+ Dxc4 3.Jc7+ Dxc7 4.Va5+ Dxa5#)
1... Dg1,g2 2.Vg6+ Dxg6 3.Vf6+ Dxf6 4.Dc6+ Dc6#
1... Ve2 2.Vf6+ Ve6 3.Dc6+ Vxc6 4.Jc5+ Jxc5#
1... Dxd3 2.Jc7+ 2.Vxc7 3.Jb8+ Kb6 4.Vb5+ Dxb5#

Trojnásobné prilákanie ťažkých figúr striedavo jazdcami a vežami v dobrom ekonomickom spracovaní, ale bez hlbšej motivácie.

Aleksandr Micholap
2. pochvalná zmienka
s4#                                   12 + 14


1.Jc8 ! (2.Dc5+ Ke5 3.Dd4+ Kxd4 4.Sb2+ Jc3#)
1... e2 2.Vd3+ Kxd3 3.Da3+ Kd4 4.Bb2+ Jc3#
1... Ve5 2.Dxd5+ Kxd5 3.Vxd3+ exd3 4.Vd4+ Kxd4#
1... De5 2.Dxe5+ Kxe5 3.Jxf7+ Kd4 4.Sb2+ Jc3#
1... Jxd7 2.Jxe6+ Sxe6 3.Vxe4+ Kxe4 4.Df4+ Jxf4#

Viacnásobné odväzovanie čiernej prednej batériovej figúry doplnenej o následné obete bielej dámy a blokovania čiernych polí. Nesúrodé.

Alexander Hildebrand †
Christer Jonsson
3. čestné uznanie
4#                                   7 + 7



1.Vh2 ? 1... b1J !
1.Vh1 ? 1... b1V(D) !
1.Jd7 !
1... b1J 2.Vh1 Jc3 3.Vd1+ Jxd1 4.Jxf6+ Sxf6#
1... b1V 2.Vh2 Vb2 3.Vd2+ Vxd24.Jxf6+ Sxf6#

Jednoduchý námet premeny čierneho pešiaka na jazdca a vežu s následným prerušením čierneho a jeho ďalším odlákaním so zaujímavými pokusmi. Žiaľ dvojitá premena a rovnaký mat narušujú celkový vyraz skladby.

Vladislav Buňka
4. pochvalná zmienka
s4#                                   11 + 2


1.b8S ! tempo
1... Sxg4 2.Vc5+ Kxc5 3.Va5+ Kc6 4.Sd7+ Sxd7#
1... Sxg2 2.a8J+ Sxa8 3.Vc6+ Kxc6 4.Va5 Sb7#

Opäť jednoduchý námet s dvomi zaujímavými premenami na jazdca vo variante a strelca v úvodníku. Dobrým doplnkom je i hra bielej strelcovo - vežovej batérie.

Prípadné námietky proti tomuto výsledku zasielajte do 15.5.2006 na adresu: Ján Golha, Lúky 1231/89, 952 01 Vráble, Slovensko, alebo e-mail: jan.golha@carrier.utc.com